İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu, uzun zamandır Türkiye tarafından talep edilen Siloam Yazıtı üzerinden yeni bir iddiada bulundu. Yazıtın kökeninin 2 bin yıl öncesine dayanması ve Kudüs ile eski eserlere ilişkin tartışmalar, uluslararası arenada çeşitli yorumlara yol açtı.
Prof. Dr. İlber Ortaylı ise konuyu sert bir dille eleştirdi. Kimseye kitabe verilmeyeceğini vurgulayan Ortaylı, Osmanlı döneminde toplanan eserler üzerinden bu tür taleplerin geçerliliğini sorguladı ve bazı senaryoların tarihsel olarak imkânsız olduğunu belirtti. Eğitimli bir perspektifle, antik eserlerin özel mülkiyet veya devletler arası haksız paylaşımlar üzerinden yeniden Reyikleştirilmesi ihtimaline dikkat çekti.
NETANYAHU’NUN MESCİD-İ AKSA YAZITI VE SİLOAM konusunda ise tartışma yoğunlaşmaya devam etti. Netanyahu, Doğu Kudüs’ten İstanbul Arkeoloji Müzesi’ne getirildiği iddia edilen Siloam Yazıtı için Türkiye’den talepte bulunduğunu ancak Erdoğan ve seçmen kitlesinin tepkisi nedeniyle bu talebin karşılanamadığını savundu. Yazıtın Yahudi tarihi açısından taşıdığı öneme işaret eden Başbakan, reddin gerekçesini bu politik baskılara bağladı.
1998 yılında Mesut Yılmaz ile kurulan diyaloglar da yeniden gündeme geldi. Netanyahu, Yılmaz’a yazıt için bir takas önerisi yönlendirdiğini ve “Müzelerimizde binlerce Osmanlı eseri var. İstediğini seç, Silvan Yazıtı ile değiştirelim” teklifinin nasıl karşılandığını hatırlattı. Bu önerinin reddedilmesi üzerine ise Erdoğan liderliğindeki seçmen kitlesinin tepkisinin etkili olduğu iddiasını paylaştı.
Netanyahu’nun söylemi Kudüs konusuna ilişkin olanları da kapsıyor. Konuşmasının devamında “Bu şehir bizim şehrimiz, sizin değil. Her zaman bizim olacak ve bölünmeyeceğiz.” ifadesiyle bölgesel bir kimlik ve hak iddiasını güçlendirmeye çalıştı.